الخميس، 11 سبتمبر 2008

أزمة أخلاق



كلكم عارفين ان انا نزلت اجازة الى ارض الوطن ... طبعا كان الوطن واحشنى جدا ..

اول ما نزلت من الطيارة حضنت الوطن وبوسته من هنا ومن هنا...بس لقيت شكله كده مش عاجبنى المهم سلمت عليه وعلى الاهل و....................................

طبعا دى مقدمة ادبية جدا وعايزكم تصقفولى على التشبيهات والحاجات دى .... بس انا هنا عايز انكلم بجد شوية

انا فعلا فوجئت بازمة اخلاق طاحنة فى وسط الناس لما نزلت الاجازة دى بالذات... اختفت كثير جدا من القيم والمثل والمبادئ اللى اتربينا عليها زى ..التسامح ..الكرم ..النخوة..الشهامة..الحب الصادق..التكافل..

واحد صاحبى حكالى قصة هاتلخص لكم كل الكلام اللى عايز اقوله

صاحبى دا ابن ناس كويسين زينا كلنا متربى زى ما اهلينا ربونا... نزل اجازة وهو ماشى بالعربية غصب عنه طرطش ميه من الارض على واحد ماشى بيقولى انه كان راجل كبير فى السن على عكاز... طبعا الراجل قعد يشتم ويشاور على العربية بالعكاز ..صاحبى طبعا كان مش سامع حاجة ومش فاهم هو بيقول ايه ... المهم هو ركن على جنب ونزل علشان يعتذر لان هى دى تربيته.... بيقولى اول لما قربت على الراجل رفع العصايا وهو خايف كان فاكر انى جاى اتخانق معاه علشان شتمنى ..لكن انا قلت له انا اسف انى طرطشت عليك الميه والله ما خدتش بالى من الميه اللى فى الارض تحب حضرتك اوصلك لمكان ؟... قالى صاحبى الراجل وقف مذهول فاتح بقه ومش عارف يتكلم وبعدين اتكلم وقال لى انت بجد نازل مخصوص علشان تعتذر؟ صاحبى قاله ايوه ... وفجأة الراجل قعد يدعى لى انا واهلى ان ربنا يخلينى ليهم وحاجات كتير كده... وقال لى يابنى مافيش حد بيعتذر فى الزمان ده.... وبدأ يتكلم عن نفسه فقال: انا سقف بيتى بينقط ميه ولما قلت لجارى اللى فوق غير بلاط الشقة وادفع لك نص التكلفة رد وقال لى يا تدفع التكلفة كلها يا بلاش... وهنا انتهت القصة

طبعا لا تعليق واظن الفكرة وصلت

علشان كدة فكرت فى فكرة المدونة دى ...طيب هايكون فيها ايه وهانمشى ازاى ؟ بسيطة جدا

1. هانقول الصفة او الخلق واصلها اللغوى

2. ادلة من القران والسنة

3. مواقف من حياة الصحابة والتابعين على نفس الصفة

4. تطبيق للصفة دى فى حياتنا اليومية

خلاص يا شعب انا بس بجد عايز رايكم فى الفكرة ولو حد عنده اقتراحات لتطويرها..... ويشرفنى تفاعلكم معايا

هناك 15 تعليقًا:

ســـــــهــــــــــر يقول...

الفكره رائعه جدا و ثواب و تذكير و تعريف بجمال ديننا اللى اساسه اخلاق

بس خلينا نستوضح الفكره اكتر
مطلوب ايه بالضبط$؟؟

تحياتى وتقديرى

ملحوظه

هو كان فيه بوست ف البلوج التانى و اتحذف هو الردود و لا تم القاء القبض عليه ؟؟

كـــيــــــــارا يقول...

الف الف مبرووووووووووووك لانشاء المدونه الجديده

يمكن تكون قريبه من فكرنه الحمله اللي بعملها ضدد النميمه اتمني ان ما نفعله يجد صداه

كل سنه وانت طيب

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

سهر
المفروض اعمل جايزة لاول تعليق فى البلوج الجديد مثلا تعليقات مجانا لمدة عام ههههههههههههههه
شرفتينى بزيارتك
بصى يا يا سهر مش مطلوب منكم الا لو فيه اقتراح نبتدى بايه انا مثلا عايز ابتدى بخلق العفو والتسامح
وكمان لو عندكم اضافات على كلامى فى كل بوست او حاجات زى كدة يعنى
مش عارف قصدك عاى اى بوست بالضبط ياريت تردى عليه علشان لو فيه حد بيلعب من ورايا فى البلوج
دمتى بخير
ورمضان كريم

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

العزيزة كيارا
دايما يا رب كدة ضيفة عزيزة اه اقصد صاحبة مكان طبعا
المفروض فعلا كل واحد يحاول يعمل اللى عليه وربنا هو اللى يوفقنا جميعا للخير
دمتى متالقة
رمضان كريم

ناعومى يقول...

مفروض انت اللى تبارك لى
جيت الرد الخامس مش الرد الميه وخمسين كالعاده
بس حبارك لك برضه وامرى لله
لان الفكره جميله جداواتمنى انها تاثر فينا كلنا
لان الازمه ازمه شباب هو احنا جيل طالع حيربى جيل
لو غيرنا فى نفسنا حيفرق كتير فى اللى جى
بس بقترح ان يبقى فيه استحضار مع كل ايه مثلا او الحديث عن خلق
لموقف من مواقف الى تحبب فى الخلق وتنفر من تناسيه
زى ماقلت موقف الصديق والراجل العجوز
دا بيخليك تستحضر اهميه الاخلاق الجميله ومدى تاثيرها على الناس وبعضها

ربنا يكرمك يادكتور احمد وبالت و بالتوفيق ان شاء الله

شهد الكلمات يقول...

اولا مبروك ع المدونة

ثانيا فكرة جميلة جدا و انا معاك فيها

تحياتي

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

العزيزة ناعومى
الف مبروك على التعليق الخامس ههههههههه
اسف لتأخير الرد بس ظروف الشغل فى رمضان صعبة شوية
انا طبعا معاكى تماما فى كل اللى قلتيه احنا فعلا محتاجين نتربى اسف على التعبير بس هى دى الحقيقة
الموضوع ده فكرت فيه بعد ابنى ازاى هاكون قدوة لى وانا محتاج اتربى
زى ما قال محمد صبحى فى مسلسل ونيس ونحن نربى ابناءنا اكتشفنا اننا نربى انفسنا
وربنا يوفقنا
رمضان كريم

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

شهد
الله يبارك فيكى وربنا بجد يقدرنى وتكون زى ما انا عايز
ويشرفنى انك تكونى معايا طبعا
وماتبخليش بالنصايح
دمتى بخير

Abu Shahin يقول...

احب اباركلك ع المدونة الجديدة

والمدونة بجد هدفها سامى ونبيل

ويارب تغير شئ ف المجتمع .. شئ ولو حتى صغير

الف مبروك مرة تانية

تحياتى

غير معرف يقول...

ياعيني يا أحمد

ده الواقع ياعزيزي

اهلا بيك في مصر

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

ابو شاهين
اولا اسف على تاخير النشر
بس والله كنت مسافر فى شغل
شاكر ليك جدا ويارب يسمع منك وبجد تكون حاجة تغير ولو شىء صغير
دمت بخير

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

العزيزة جومانا
والله يافندم ما غبتش كتير عن مصر هى سنة من الاجازة اللى فاتت بس واضح ان اللى حصل فى خلال السنة دى كان اكتر من عشر سنين
اهلا بيكى انتى كمان هههههههههه
نورتينى ويارب دايما
دمتى بخير

أسماء علي يقول...

هممممممممممم

مستغرب من الأخلاق ف مصر وعملت مدونة ؟؟

ههههههههههههه

هاأقولك حاجة نص اللي بيتكلموا عن الأخلاق وانهم مش لاقينها هم أول ناس ف المواقف بتلاقيهم فرشوا الملاية

و ده تعبير عامي وافي و شافي

فرش الملاية ...!!

ههههههههه

يا دكتور أحمد

أنا من زمان بطلت أوجع قلبي

كمان الصراحة غير ان في ناس ماتتوقعش منهم المستوى المتدني ف المعاملة وبجيلك حالة ذهول او يكونوا بيعرفوا يمثلوا انهم عندهم قيم انا مش هاعلق على الناس دي لكن هاعلق على البقية الباقية

دلوقتي في ظل الظروف الطاحنة بتاعة مصر اللي وصلت كيلوا العدس من 3 جنيه ل 15 جنيه ف سنة واحدة

هتقولي ايه علاقة ده بالأخلاق هاقولك علاقة وثيقة جدا

لأن الإنهيار ابتدا بانهيار ثقافي في مصر

و بعد كده اللي بيفكر بقوا بيكفروه

ثم انهيار اقتصادي و ده كمل على الناس اصلا ..

..

هو انا رغيت كتير باين ؟؟

معلش معلش حبايتين بنادول بتنجز ف الصداع جدااا

:)

تحياتي

(الرد كتبته من اربع ساعات والنت فصل وفضلت صاحية لغاية مارجع عشان ارجع اكتبه تاني)

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

د. اسماء
طيب لو كلنا سكتنة امال مين اللى هايتكلم؟؟؟؟؟؟؟؟
انا معاكى ان فيه ناس بتتصنع الاخلاق وهى مش عندها اساسا "ارجو انك ماتكونيش قاصدانى هههههههههه"
بس انا مش معاكى فى حاجتين
الحاجة الاولى موضوع التكفير ده دى فعلا حاجة مش منتشرة والتعميم فيها فى قمة الظلم وان كنت ضد التشدد ومع الرأى الاخر ....
وحقيقة انا مش شايف اى رابط بين تدنى الاخلاق والحالة الاقتصادية قولى اى حاجة الا كدة
اهل الصفة كانوا سبعين من افقر الصحابة ورغم ذلك كانوا من اكثر الناس خلقا ودينا
وليه نروح بعيد جدودنا ماكانوش مليونيرات ولا فلوسهم زى الرز ،اباءنا اللى ربونا على القيم وما مدوش ايدهم للحرام ولا شفناهم بينصبوا ولا يسرقوا ولا بيخانقوا الناس فى الشوارع يا افندم ...
الاخلاق هى منظومة من القيم ...يمكن كتير اليومين دول فقدوا القدوة
يظهر انا اللى طولت بس ذلك غيض من فيض وربنا يعينا
دمتى بالف خير والله باسعد بمرورك

أحمـد يقول...

مدون ممتاز وصاحب مواضيع هادفة ورائعة في كلتا المدونتين ..
أتمنى لك التوفيق والنجاح و (الاستمرار)..

تحيتي ,

أحمد ..